نکات مربوط به انتخاب مواد هسته ­زا و شفاف کننده ­ها برای پلی‌پروپیلن (قسمت دوم)

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    ویکی پلیمر
    من هستی هستم، دانشجوی پلیمر، برعکس اغلب دانشجوها که خیلی به رشته دانشگاهیشون علاقه ندارن من همیشه عاشق این حوزه بودم و از خوندن و نوشتن تو این زمینه لذت میبرم. تو ویکی پلیمر، مقالات و موضوعات مرتبط با پلیمر رو قرار میدم، با هم یاد میگیریم و با هم رشد میکنیم.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 72
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 24
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 5
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
    آي پي امروز آي پي امروز : 8
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 2
    بازدید هفته بازدید هفته : 134
    بازدید ماه بازدید ماه : 134
    بازدید سال بازدید سال : 798
    بازدید کلی بازدید کلی : 2288

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.139.240.142
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ویکی پلیمر و آدرس wikipolymer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

نکات مربوط به انتخاب مواد هسته ­زا و شفاف کننده ­ها برای پلی‌پروپیلن (قسمت دوم)

هسته ­زاها و شفاف­ کننده­ ها: گروهی غنی از مواد افزودنی

برخی از متداول­ ترین عوامل هسته­ زا برای پلی ­پروپیلن عبارتست از:

  • عوامل هسته ­زای ذره ­ای
  • عوامل هسته­ زای محلول
  • عوامل شفاف ­کننده­ محلول یا شفاف­ سازها


عوامل هسته ­زای ذره ­ای

عوامل هسته­ زای ذره ­ای معمولاً ترکیباتی با نقطه ذوب بالا هستند که از طریق ترکیب با مذاب پلیمر در آن پراکنده می ­شوند. این ذرات به عنوان “هسته­ های نقطه ­ای” متمایز عمل می ­کنند و رشد کریستال پلیمر بر روی آن ها آغاز می ­شود.

  • غلظت بالای هسته منجر به تبلور سریع تر (زمان های سیکل کوتاه تر) و بلورینگی بالاتر می­ شود که در نتیجه باعث بهبود مقاومت، سفتی و HDT پلی­ پروپیلن می­ شود.
  • هم­چنین، اندازه کوچک تجمعات بلوری (اسفرولایت) منجر به کاهش پراکندگی نور و بهبود شفافیت می­ شود.
  • عوامل هسته زای ذره ­ای معمولاً شامل نمک ­ها و مواد معدنی مانند تالک، بنزوات سدیم، استرهای فسفات و سایر نمک های آلی هستند.
  • تالک و بنزوات سدیم به عنوان هسته ­زاهای با کارایی و قیمت کم در نظر گرفته می ­شوند و بهبود متوسطی را در استحکام، سختی، HDT و زمان سیکل ایجاد می­ کنند.
  • هسته­ زاهای با کارایی و قیمت بالا، مانند استرهای فسفات و نمک­ های بی­ سیکلوهپتان، خواص فیزیکی بهتری را ارائه داده و باعث بهبود شفافیت نیز می­ شوند.

عوامل هسته ­زای قابل انحلال

عوامل هسته ­زای محلول، که به آن ها هسته­ زاهای “حساس به ذوب” نیز گفته می­ شود، به طور معمول دارای نقطه ذوب کم هستند و در PP مذاب حل می ­شوند.

  1. با خنک شدن مذاب پلیمر در قالب، این هسته­ زاها متبلور شده و در ابتدا یک شبکه کاملاً توزیع شده با مساحت سطح بسیار بالا تشکیل می­ دهند.
  2. هم­چنان که درجه حرارت کاهش می ­یابد، فیبریل­ های متشکل از این شبکه به عملکرد خود به عنوان هسته برای شروع تبلور پلیمر ادامه می­ دهند.
  3. غلظت فوق العاده زیاد هسته ­ها منجر به کوچک شدن تجمعات بلوری در PP شده و در نتیجه کم­ترین میزان تفرق نور و بهترین حالت از نظر شفافیت را به همراه دارد.

برخی از هسته ­زاهای متداول، مانند بنزوات سدیم و تالک، اندازه اسفرولایت ­ها را به میزان کافی برای داشتن یک قطعه قالب­گیری شده با کدری کم و شفافیت زیاد کاهش نمی ­دهند. به طور کلی شفاف­ترین حالت زمانی حاصل می ­شود که از هسته­زاهای محلول استفاده شود.

اگرچه این هسته­ زاها عمدتاً برای دستیابی به شفافیت بالا و پایین آوردن کدری مورد استفاده قرار می ­گیرند، اما هم­چنین باعث بهبود خواص فیزیکی و کاهش زمان سیکل نیز می­ شوند.

هسته ­زاها و شفاف­کننده ­ها هم­چنین می­ توانند بر اساس خانواده شیمیایی­شان نیز دسته بندی شوند.

عوامل هسته­ زای آلی و غیرآلی

عوامل هسته زای غیر آلی به عنوان مثال تالک یا سولفات باریم هستند. نانوکلی ­ها مانند مونتموریلونیت نیز دارای اثر هسته­زایی بر روی پلی­ پروپیلن، پلی ­استرهای ترموپلاستیک، و پلی ­آمید هستند که منجر به افزایش سرعت هسته­ زایی و نیز افزایش درجه کلی تبلور می ­شوند. اکسیدهای فلزی مانند دی ­اکسید تیتانیوم یا اکسید منیزیم، فسفات ها، کربنات ها یا سولفات­ ها، از فلزات ترجیحاً قلیایی خاکی (گروه دوم جدول تناوبی)، نیز جز این دسته قرار می­ گیرند.

مواد افزودنی آلی از مشتقات سوربیتول گرفته تا اسیدهای مونو یا پلی­ کربوکسیلیک و نمک ­های آن مانند اسید -tert-4بوتیل بنزوئیک، بنزوات­ های سدیم یا لیتیوم، استرهای ارگانوفسفات یا فسفات، اسید آدیپیک، دی فنیل­استیک اسید، سوکسینات سدیم یا بنزوات سدیم، بسیار متنوع هستند.

طبقه بندی با توجه به نوع کریستال: α، β، γ …

به عنوان مثال، مؤثرترین عوامل هسته ­زای α، مشتقات مبتنی بر سوربیتول و فسفات­ های آلی هستند در حالی که عوامل هسته ­زای β، از جمله تری فنودیتیازین، اسید پیملیک همراه با استئارات کلسیم و… هستند.

عوامل تأثیرگذار بر عمل کرد عوامل هسته ­زا و شفاف ­کننده ­ها

شکل ذره و نسبت منظر آن

ذرات هسته ­زا با اشکال سوزن مانند (مثل NA-11) می­ توانند منجر به ایجاد مقادیر مختلفی از جمع­ شدگی در جهت دستگاه و جهت ­های عرضی شوند. این ناهمسان گردی در جمع­ شدگی می ­تواند منجر به تاب­ خوردگی در قطعه­ نهایی شود. ذرات هسته­ زا با هندسه­ صفحه ­ای، مانند HPN-68L، می­ توانند از هر دو جهت جمع­ شدگی یکنواخت­ تری داشته باشند و در نتیجه تاب­ خوردگی کمتری نیز نشان می ­دهند.

اندازه و توزیع اندازه­ ذرات

اندازه ذرات کوچک تر منجر به بهبود هسته ­زایی می­ شود، اما از طرفی، پراکنش ذرات کوچک تر نیز دشوارتر است. برخی از ذرات هسته ­زا مانند بنزوات سدیم تمایل به تجمع مجدد دارند.

اسید جاروب­ کننده­ مورد استفاده

برخی از جاروب ­کننده ­های اسیدی مانند نمک ­های اسید چرب (به عنوان مثال استئارات کلسیم) ممکن است با برخی هسته­زاهای خاص مانند استرهای فسفات و بنزوات سدیم ناسازگار باشند. با این هسته­ زاها باید از دی هیدروتالسیت (DHT-4A) استفاده کرد.

درجه­ پراکنش و حضور تجمعات پراکنده نشده

بنزوات سدیم غالباً تجمعاتی تشکیل می­ دهد که به سختی قابل پراکنش هستند.

دمای ذوب

سوربیتول ­ها برای داشتن بالاترین شفافیت، به دمای ذوب بالاتری نیاز دارند، زیرا باید کاملاً در مذاب پلیمر حل شوند. شفاف کننده ­های محلول دیگر مانند XT 386 در دمای پایین در PP حل شده و حساسیت کمتری به دمای ذوب دارند.

چگونه عوامل هسته­ زا اضافه می­ شوند؟

شرکت­ های تولیدکننده­ رزین اغلب عوامل هسته ­زا را در PP ترکیب می­ کنند. اگر پودر هسته­ زای خالص در PP ترکیب شده باشد، بهترین روش، استفاده از پرک یا پودر PP و یا مستربچ ­های هسته ­زا است.

اثرات هم ­افزایی و هم­زدایی عوامل هسته­ زا با دیگر افزودنی­ ها

  • جاروب ­کننده ­های اسیدی می ­توانند هم ­افزا و یا هم­ زدا باشند. نمک­ های اسید چرب بر روی مدول PP دارای عامل هسته ­زای استر فسفات تأثیر منفی می­ گذارد. (دی هیدروتالسیت) مدول PP دارای عامل هسته­ زای NA-11 را بهبود بخشیده و این امکان را فراهم می­ آورد که از سطوح کمتری از هسته­ زا استفاده شود.
  • در PP تقویت شده با تالک، NA-27 بالاترین مدول را می­ دهد.
  • در PP رنگی، HPN-68L اثر تغییرات رنگدانه را بر روی مدول کاهش داده و تاب­ خوردگی و جمع­ شدگی را کاهش می­ دهد.


انتخاب عامل هسته­ زا و شفاف­ کننده­ مناسب برای PP

قبل از انتخاب عامل هسته­ زا یا شفاف­ کننده مناسب برای PP، ابتدا باید مشخص شود که بهبود کدام یک از خواص اهمیت بیشتری دارد:

  • اگر شفافیت بالا و کدری کم مهم است، یکی از شفاف کننده­ های محلول را انتخاب کنید.
  • برای کدری کمتر، می ­توان از استرهای فسفات استفاده کرد.
  • اگر مدول بالا از اهمیت بیش تری برخوردار است، یکی از استرهای فسفات را انتخاب کنید.
  • اگر کم ترین هزینه از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنزوات سدیم را انتخاب کنید.
  • اگر کم ترین تاب­ خوردگی و نیز حساسیت کم به رنگدانه از اهمیت بیشتری برخوردار است، نمک بی­ سیکلوهپتان را انتخاب کنید.
  • هم­چنین تصمیم ­گیری در مورد نحوه­ ترکیب عامل هسته ­زا در رزین PP نیز ضروری است. همیشه آزمایش­ های مناسب را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که پراکنش و هسته ­زایی خوبی حاصل شده است.
  • به طور معمول باید از اکسترودرهای دوپیچه استفاده شود، مگر اینکه ابتدا مستربچ ­هایی که عامل هسته ­زا کاملاً در آن پراکنده شده است، تهیه شود.
  • آزمون DSC را نیز برای رزین PP دارای عامل هسته ­زا انجام دهید. چراکه بهبود در زمان سیکل به طور کلی با افزایش دمای تبلور (Tc) ارتباط دارد.

کاربردها: از خودرو تا کالاهای مصرفی

عوامل هسته ­زا بسیاری از خواص فیزیکی و مکانیکی پلی­ پروپیلن را از جمله سفتی، استحکام ضربه، سختی، درجه حرارت اعوجاج گرمایی و … را افزایش می ­دهند، که منجر به موارد زیر می ­شود:

  1. کاهش ضخامت و کاهش وزن قطعات نهایی
  2. کاهش زمان سیکل و افزایش بهره وری
  3. بهینه ­سازی ثبات ابعادی در حل مسائل جمع­ شدگی و تاب­ خوردگی
  4. در بین کاربردهای PP، برخی از حوزه­ هایی که در آن­ ها PP هسته ­زایی شده و شفاف محبوبیت بالاتری دارد عبارتند از:
  5. محصولات مصرفی مانند مبلمان، اسباب بازی­ ها، وسایل ورزشی، گلدان­ های گل، آویزهای لباس، جعبه ابزار، لوازم منزل / اداره / صنایع دستی، چمدان، لوازم التحریر …
  6. لوازم خانگی مانند روتختی و قطعات یخچال و ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، وسایل کوچک مانند میکسر، آون توستر، غذاسازها، سشوار، ظروف زباله، ظروف ذخیره مواد غذایی، لباس، آسترهای کولر، ظروف غذاخوری، ظروف نگهداری لباس و غیره
  7. خودرو و حمل و نقل مانند پانل­ های درب، دستگیره ­ها، پانل ­های بدنه، سپر، باتری، محافظ فن و رادیاتور، ظروف مایع و سایر موارد
  8. پزشکی مانند سرنگ، وسایل آزمایشگاهی، و سایر وسایل و تجهیزات پزشکی

عوامل هسته ­زا و شفاف کننده ­ها سرعت کریستالیزاسیون را افزایش داده و تنظیم می­ کنند تا امکان تنظیم خواص نهایی پلیمرهای نیمه بلوری مطابق با کاربرد مورد نظر فراهم شود. فارغ از نسبت جامع کیفیت به قیمت، هسته­ زاها و شفاف کننده­ ها به سمت بهره ­وری بهتر پیش می ­روند که امکان صرفه­ جویی در هزینه، افزایش بازدهی، بهبود خواص ارگانولپتیک، سازگاری با فرآیندهای بایوپلاستیک ­ها، بهینه سازی همو و کوپلیمرهای پلی­پروپیلن را برای رقابت با سایر محصولات فراهم می ­کنند.

منبع : فرا پلیمر شریف



تاریخ ارسال پست: سه شنبه 11 خرداد 1400 ساعت: 15:33
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: